Vrouwelijke ondernemers

Vrouwen kunnen net zo succesvol zijn als ondernemer als mannen. In Nederland hebben we ook tal van vrouwelijke ondernemers. Toch zijn er ook wel verschillen bij vrouwelijke en mannelijke ondernemers en deze verschillen zitten over het algemeen niet in de kunde of de aanleg voor het ondernemerschap, maar meer in andere zaken. Vaak zijn het de praktische overwegingen of het nemen van een financieel risico waardoor vrouwen aarzelen om een onderneming te beginnen. Zeker als zij een gezin hebben, dan is de stap naar het ondernemerschap toch wat groter.

Ieder goede ondernemer weet dat een bedrijf vaak veel tijd opslokt en dat is niet altijd even makkelijk te combineren met een gezin. Daarentegen zijn er ook weer richtingen die juist heel goed te combineren zijn. Het toenemende aantal webshops spelen bijvoorbeeld ook een belangrijke rol bij de groeiende aantallen

van de vrouwelijke ondernemers. Toch zijn de meeste vrouwelijke ondernemers vaak boven de veertig en uit de kleine kinderen.

De kwaliteiten van een ondernemer

Ondernemer zijn, vraagt om een aantal kwaliteiten. Je moet lef hebben, naar kansen durven zoeken en kunnen netwerken. Hierin hoeft geen verschil te zitten tussen de mannen en de vrouwen. Ook hun geloof in succes en vertrouwen in de capaciteiten voor het ondernemerschap liggen meestal op een gelijk niveau. Gek genoeg gaan vrouwen meestal minder snel failliet dan mannen, misschien omdat ze uiteindelijk toch wat voorzichtiger te werk gaan en door de hogere startleeftijd wat meer ervaring hebben. Ook kan het nog weleens gebeuren dat vrouwen juist door het gezin de onderneming bewust klein houden en hierdoor geen of minder personeel hebben. Hierdoor hebben ze geen financiƫle verplichtingen naar derden of andere personeelskosten

of lastige kwesties met het personeel.

Een vrouwelijke en professionele uitstraling

Zowel mannelijke ondernemers als vrouwelijke ondernemers hebben iedere dag weer een nieuwe kans op succes. Het uiterlijk van de ondernemer kan hier een positieve rol in spelen en dan bedoelen we niet of iemand mooi is of niet. Het gaat om de uitstraling, dus het is belangrijk dat de ondernemer iets draagt waar hij of zij zich zelfverzekerd in voelt. Daarnaast is de kledingstijl ook een communicatiemiddel, de eerste indruk die een potentiele klant van de ondernemer krijgt is erg belangrijk. Kies als ondernemer dus bewust de stijl die je uit wilt stralen en zorg dat je representatief en professioneel overkomt. Ook schoenen zijn hierbij erg belangrijk. Behalve het feit dat ze natuurlijk bij de outfit moeten passen, is het ook heel prettig als de schoenen comfortabel zitten. Hoge hakken zijn erg vrouwelijk, maar als iemand niet gewend is om hier elegant en natuurlijk op te lopen dan geeft dat juist een onzeker gevoel. En dat is precies wat een ondernemer niet nodig hebt als er een succesvolle deal gesloten moet worden. Gelijk voor de platte stampers gaan hoeft natuurlijk ook niet, maar kies dan gewoon voor een iets lager hakje.